Pedagogisk grunnsyn - Fauske idrettsbarnehage

I vår barnehage ønsker vi å skape et trygt og inkluderende miljø der barna får mulighet til å utforske og utvikle sine interesser og ferdigheter. Vi tror på en helhetlig tilnærming til barnas læring og utvikling, der vi tar utgangspunkt i barnas behov og interesser, og deres individuelle utviklingstakt. Vi tror på en anerkjennende tilnærming til barnas læring og utvikling, der vi fokuserer på barnas styrker og muligheter, og deres individuelle uttrykksformer.

Leken er avgjørende i barns utvikling og læring - og har derav en viktig plass i vårt pedagogiske grunnsyn.

I Fauske idrettsbarnehage mener vi at å legge til rette for at barna skal få utforske og utvikle sine fysiske og motoriske ferdigheter på en trygg og morsom måte er viktig. Gjennom varierte og utfordrende aktiviteter kan barna få oppleve mestring, samtidig som de utvikler sin kroppslige og koordinative kompetanse. Vi mener også det er viktig å legge til rette for at barna skal få oppleve glede ved bevegelse og idrett – samt at de skal lære å samarbeide og respektere hverandre gjennom felles aktiviteter.

Vi er av den oppfatning at barns iboende behov for kroppslig aktivitet skal tas på alvor. I Idrettsbarnehagen har vi fokus på hele mennesket, både på barnas fysiske, psykiske, kognitive og sosiale utvikling. Det er vårt utgangspunkt i hverdagspraksisen, både når det gjelder organiserte aktiviteter i det formelle rom, daglige rutiner og i barns lek i det uformelle rom.

Vi ønsker også å ha et bærekraftig perspektiv på vår virksomhet, i alle ledd. Vi tar hensyn til miljøet og naturen i vårt daglige arbeid og bidrar til å utvikle barnas forståelse og respekt for naturen og miljøet.